Rozhovor 04/12/2019

Markéta Štěpánová: Děláme smysluplné věci, klienti k nám chodí rádi

Sociální podnik Pekárna Na Plechu zaměstnává dospělé lidi s mentálním postižením a duševním onemocněním. Vyrábí dorty, koláče, drobné pečivo a mnoho dalších dobrot. Zajímá vás více informací? Pojďme zjistit, jak fungují.

Markéta Štěpánová, vedoucí pekárny Na Plechu
Markéta Štěpánová, vedoucí pekárny Na Plechu | foto: ISP21

Mohla byste se na úvod představit?

V organizaci PFERDA, z. ú. pracuji již přes pět let. Začínala jsem na pozici terapeuta v tréninkové pekárně, kde jsem byla přes tři roky. Práce s klienty byla skvělá, vždy jsem byla ráda za každý pokrok, který prostřednictvím terapie zvládli. Přesto jsem potřebovala drobnou změnu. Práce se pro mě stávala stereotypní a já jsem člověk, který se potřebuje učit stále něco nového. Byla mi nabídnuta pozice vedoucí v Pekárně Na Plechu, kam zrovna pracovníka sháněli. Práce na této pozici pro mě byla novou, velkou výzvou. Musela jsem se hodně učit. Práce s jiným typem pracovníků, zcela nové činnosti. Nyní pracuji půl úvazkem v tréninkové pekárně a půl úvazkem v Pekárně Na plechu.

Pekárna Na Plechu je sociální podnik. Co obnáší pozice vedoucí? Jste pouhým dohledem nad zaměstnanci?

Tak tomu určitě není. Jsem provozním a zároveň vedoucím pracovníkem pekárny. Mám na starosti chod pekárny, aby vše dobře šlapalo. Mám na starosti čtyři asistentky, které jsou zaměstnány na různé úvazky a osm pracovníků na chráněných místech. Zajišťuji tak většinu provozních záležitostí, komunikaci s odběrateli, plánování rozpisů (jak pro pracovníky, tak na různé akce), zpracovávám docházky, dělám s pracovníky hodnocení, domlouvám s nimi dovolené, lékaře a všechny ostatní záležitosti. Je toho spousta, člověk musí být hodně flexibilní a otevřený novým věcem.

S jakým hendikepem zaměstnáváte lidi?

Zaměstnáváme osoby s mentálním postižením a duševním onemocněním.

„Každý pracovník v Pekárně Na Plechu má své specifické potřeby a každý výrobek je dělán s opravdovou láskou.“

Jak se zaměstnanci pracujete?

Každý zaměstnanec potřebuje určitou míru pomoci a podpory a ta je jim na chráněných pracovních místech poskytovaná. Každý má stanovenou individuální pracovní dobu, která mu vyhovuje, a kterou je schopen zvládnout. Někdo zvládne pracovat pouze čtyři hodiny denně, někdo šest hodin. Ke každému přistupujeme individuálně. Mým úkolem je s pracovníky domluvit přesný rozpis směn, abychom kapacitně zajistili provoz. Každý zaměstnanec je samozřejmě šikovný na něco jiného, někdo rád peče korpusy, jiný zase zvládá dobře slané quiche či koláče. Jiný zdobí dorty a někomu zase více vyhovuje pečení drobností. Každého více směřujeme k činnostem, které mu vyhovují. Ale není to tak, že by pracovník pekl stále jenom korpusy. Je to jeho hlavní činnost, ale doplňujeme ji i jinými činnostmi. Jednak proto, aby činnost pro pracovníky nebyla jednotvárná a jednak proto, aby se rozvíjeli i v ostatních činnostech. Každý pracovník v Pekárně Na Plechu má své specifické potřeby a každý výrobek je dělán s opravdovou láskou.

Využívají pracovníci také sociální službu?

Ano, naši pracovníci mohou přímo v pekárně využívat také službu sociální rehabilitace, při které s nimi pracuje sociální pracovník, a mohou přímo na pracovišti procvičovat činnosti, ve kterých mají rezervy.

„Dokážeme pro zákazníky vyrobit různé dorty na přání či dorty svatební.“

Na jaké produkty se pekárna specializuje?

Naše nabídka je poměrně široká. Zaměřujeme se především na pečení dortů, cheesecaků a slaných quichů. Velmi oblíbené jsou také naše svatební koláčky, kterým nedokážu odolat ani já. Dále je to doplňkový sortiment drobného pečiva, jako jsou sušenky nebo například krekry. Pečeme také na různé akce či cateringy. V neposlední řadě dokážeme pro zákazníky vyrobit různé dorty na přání či dorty svatební.

Fotogalerie

Pracovnice pekárny Na Plechu | foto: ISP21
Čerstvé voňavé koláče přímo z pece | foto: ISP21
Jedním z produktů pekárny jsou oblíbené sušenky | foto: ISP21
Dorty jsou doslova mistrovským dílem | foto: ISP21
Koláče pečené s láskou a pečlivostí | foto: ISP21
Markéta Štěpánová, vždy v dobré náladě | foto: ISP21
  • Pracovnice pekárny Na Plechu | foto: ISP21
  • Čerstvé voňavé koláče přímo z pece | foto: ISP21
  • Jedním z produktů pekárny jsou oblíbené sušenky | foto: ISP21
  • Dorty jsou doslova mistrovským dílem | foto: ISP21
  • Koláče pečené s láskou a pečlivostí | foto: ISP21
  • Markéta Štěpánová, vždy v dobré náladě | foto: ISP21
  • Pracovnice pekárny Na Plechu | foto: ISP21

  • Čerstvé voňavé koláče přímo z pece | foto: ISP21

  • Jedním z produktů pekárny jsou oblíbené sušenky | foto: ISP21

  • Dorty jsou doslova mistrovským dílem | foto: ISP21

  • Koláče pečené s láskou a pečlivostí | foto: ISP21

  • Markéta Štěpánová, vždy v dobré náladě | foto: ISP21

  • Pracovnice pekárny Na Plechu | foto: ISP21
  • Čerstvé voňavé koláče přímo z pece | foto: ISP21
  • Jedním z produktů pekárny jsou oblíbené sušenky | foto: ISP21
  • Dorty jsou doslova mistrovským dílem | foto: ISP21
  • Koláče pečené s láskou a pečlivostí | foto: ISP21
  • Markéta Štěpánová, vždy v dobré náladě | foto: ISP21

Tréninková pekárna a zároveň sociální podnik Pekárna Na plechu. Jak tréninková pekárna funguje?

Tréninková pekárna jako Sociální služba-sociálně terapeutická dílna je určena pro osoby s mnohem větší mírou podpory. Je určena osobám, u kterých se nepředpokládá, že by do budoucna byly schopny na chráněném trhu práce pracovat, případně již tuto zkušenost mají a bylo to nad jejich síly. Zde s nimi pracujeme na zlepšení či udržení stávajících schopností a dovedností. Pokud nám někdo z tréninkové pekárny „vyroste“, využívá spíše služeb sociální rehabilitace, což je další stupeň podpory. Na chráněných pracovních místech Pekárny Na Plechu je již potřeba, aby pracovníci byli mnohem více samostatní a soběstační.

Jak s klienty pracujete v rámci tréninkové pekárny?

Klienti v tréninkové pekárně jsou na směnách maximálně po třech a směny jsou kratší, trvají tři hodiny. Klienti služeb využívají jednou až dvakrát týdně. Na směně je s nimi vždy jeden pracovník, buď terapeut, nebo asistent terapeuta. Každý klient má sestaven svůj individuální plán, na kterém v rámci směny pracujeme. Jedná se o nácviky různých činností, práci s přístroji, komunikaci na pracovišti či v kolektivu, hygienické návyky a nácvik oblékání. S každým klientem opět pracujeme individuálně, každý potřebuje trochu jiný přístup nebo pomůcku, i když třeba procvičují stejnou činnost. Spolupráce s nimi je skvělá. Do pekárny chodí velmi rádi a myslím si, že je to především proto, že zde dělají smysluplné věci – především pečou výrobky, které se prostřednictvím kaváren dostanou ke skutečným zákazníkům, kteří si na nich mohou pochutnat. To je pro ně velká motivace.

Veškerou činnost týkající se výroby, distribuce a dopravy si zajišťujete sami?

Ano. Máme dva velmi šikovné závozníky, kteří dvakrát týdně výrobky z obou pekáren rozvážejí jednak do našich dvou kaváren v Rychnově nad Kněžnou a v Náchodě, tak také ostatním pravidelným odběratelům.

Jak se daří získávat odběratele? Máte stálé zákazníky?

Ano, některé odběratele máme stálé, mnohdy i několik let. Mezi nimi se najdou také novější. Máme také odběratele, kteří fungují v turistických oblastech, tudíž objednávají pouze sezónně. Popravdě řečeno, se získáváním nových odběratelů situace není tak růžová, jak bychom si představovali. V dnešní době panuje trend, dělat si vše v rámci vlastní výroby, což je věc, na kterou občas narážíme.

„Zákazníci se určitě mohou těšit na nějaký nový dortík s karamelem a vůní koření.“

Čím byste nalákala nové zákazníky? Chystáte nějakou novinku?

Zakládáme si na tom, že se snažíme péct z kvalitních surovin. Nepoužíváme žádné náhražky a polotovary. Novinky máme v Pekárně Na Plechu každé dva měsíce – jedná se o tzv. sezónní nabídku, která je platná vždy pouze pro dané období. Teď na zimní období to budou určitě nějaké dorty, které více „zahřejí“. Zákazníci se určitě mohou těšit na nějaký nový dortík s karamelem a vůní koření.

Otázka na závěr: Kde mohou zákazníci ochutnat vaše produkty?

Naše výrobky lze ochutnat v kavárnách Láry Fáry v Rychnově nad Kněžnou a v Náchodě. Poté u našich odběratelů v Potštejně, Dobrušce, Náchodě, Hronově či Broumově.

Autor: Jan Forbelský

Metodika Ergoprogress

„Inovativní návod, jak provozovat efektivní integrační sociální podnik segmentu osob se zdravotním postižením."