Reportáž 16/07/2018

Zaměstnanci neznali vstávání do práce. Pravidelný režim jim pomáhá, říkají vedoucí podniků z organizace Pferda

Rychnov nad Kněžnou - Práci lze dělat s radostí a ještě se při ní naučit spousty užitečných věcí. K tomu pomáhají dva sociální podniky pod hlavičkou rychnovského spolku Pferda. Šéfky úklidového podniku Láry Fáry Lucie Rajskupová a vedoucí Pekárny Na plechu Markéta Štěpánová vypráví o tom, co dělají, jak se věnují zaměstnancům a také o spolupráci s automobilovým gigantem Škoda.

Lucie Rajskupová a  Markéta Štěpánová vedou sociální podniky pro zaměstnance s mentálním postižením a duševním onemocněním.
Lucie Rajskupová a Markéta Štěpánová vedou sociální podniky pro zaměstnance s mentálním postižením a duševním onemocněním. | foto: ISP21

Činnost máte různorodou. Proč se váš podnik pustil do práce s hendikepovanými v oblasti pekařství?
Markéta Štěpánová: Naší cílovou skupinou jsou převážně lidé s mentálním postižením a duševním onemocněním. Jako první vznikla tréninková kavárna v Rychnově nad Kněžnou jako sociální služba a sociální rehabilitace. A na základě toho vznikaly další služby, kdy kapacita v tréninkové kavárně nebyla dostačující a zároveň jsme potřebovali najít nějakého dobrého dodavatele zákusků do našich kaváren, což se nám dlouhodobě nedařilo. Takže vznikla pekárna v Kvasinách, což je sociálně terapeutická dílna. Máme také tréninkovou kavárnu v Náchodě a z oblasti podpory bydlení máme služby tréninkový byt v Rychnově nad Kněžnou a podporu samostatného bydlení.

Co bylo dál?
MŠ: Potom vznikaly sociální podniky jako reakce na to, že tu byli lidé s dostatečnými dovednostmi a schopnostmi, aby mohli pracovat, vydělávat si, uplatnit se a více se osamostatnit. To je vlastně naše hlavní krédo - samostatný život a fungovat jako kdokoliv ostatní.
Lucie Rajskupová: Proto také v roce 2009 vznikla úklidová firma.
MŠ: A potom v roce 2014 vznikla Pekárna Na plechu, protože jsme jezdili na různé akce a viděli jsme dobré nápady. Měli jsme další zájemce o pracovní uplatnění, což už se nedalo skrze úklidovou firmu naplňovat. Pekárna na plechu zajišťuje pečení dortů, slaného pečiva a drobných výrobků. Funguje pro odběratele na Rychnovsku a Náchodsku. Máme i výjezdní akce a děláme i catering. Mohou si od nás objednávat i soukromé osoby.

Tolik historie, ale jakým způsobem se snažíte začleňovat hendikepované lidi, ať už do podniku či nazpět do společnosti?
MŠ: V pekárně máme buď pracovníky, kteří prošli našimi sociálními službami a je pro ně snadné adaptovat se na podmínky podniku. Dobře to funguje a je to poměrně dobře provázané. Naši pracovníci proto už mají nějaké návyky, které chceme, aby splňovali.

„Pracujeme s lidmi komplexně od začátku, když procházejí rehabilitací a ve službách jsou propojení, i co se týče bydlení, kdy jim pomáháme s úřady a úkony v běžném životě.”

Jaké jsou?
MŠ: Už život v sociální službě se snažíme připodobnit ke klasickému zaměstnávání. Snažíme se proto nastavit podmínky, jaké by měli v jakékoliv jiné práci. Samozřejmě s mírou podpory, kterou potřebují. Učíme je věci týkající se pracovní doby, činnosti, návyky. V pekárně a v kavárnách se naučí to, že musí splňovat hygienická pravidla, jako v kterémkoliv jiném podniku a také zodpovědnosti. Ač jsme zkrátka pořád sociální služba či podnik, musíme splňovat hygienické normy, jako jakákoliv jiná provozovna. To vše se již v sociální službě učí a mají to potom o mnoho jednodušší, když přestoupí na chráněné pracoviště.

Jsou dopady tak pozitivní a výsledky vaší práce tak dobré, že vaši klienti a také zaměstnanci odcházejí na volný trh práce?
LR: Určitě ano, jsou tam první vlaštovky. V úklidové firmě mám dva bývalé zaměstnance a brzy bude i třetí, kteří se dostali na volný trh práce. Jak z pekárny, tak také z úklidové firmy odcházejí velmi dobře připravení. Víte, z běžného života neznali pravidelné vstávání do práce, takže i režim se jim dostane pod kůži.

Jaký přístup vůbec vyžaduje zaměstnávání mentálně hendikepovaných lidí a duševně nemocných?
LR: Samozřejmě je to velmi individuální. Když někoho zaměstnáváme, dopředu podle zákona nevíme, s jakou nemocí a problémem k nám přijde. Pracujeme přesně podle potřeb daného člověka.
MŠ: Je to také v nastavení pracovní doby. Vždycky jsme domluvení se zaměstnancem, co potřebuje a zvládne. A také je to o činnosti. Například pekárna je hodně komplexní povolání a pracovníci ne vždy zvládnou všechno. Takže je specificky směřujeme. Víme o činnostech, které stoprocentně samostatně zvládají, nebo s nějakou asistencí, anebo jsou těžší úkony, které už nezvládnou, ale vykonává je zase někdo jiný, kdo to zvládá. I takto jim vše přizpůsobujeme.

Jak u vás funguje integrační personalistika?
MŠ: Pracujeme s lidmi komplexně od začátku, když procházejí rehabilitací a ve službách jsou propojení, i co se týče bydlení, kdy jim pomáháme s úřady a úkony v běžném životě. V pekárně jim pomáháme spíše v pracovní oblasti a oblasti pracovních návyků. Třeba pracovník v Pekárně na plechu využívá i služeb samostatného bydlení, kde mu pomáhají v různých dalších oblastech. Když chce a potřebuje, dokážeme obsáhnout širokou škálu aktivit.

Jakou výrobu jste společně se zaměstnanci zavedli?
MŠ: Výroba je široká. Děláme dorty a také koláče, máme zákazníky, kteří si odebírají. Jezdíme i po jarmarcích a přes rok máme pravidelný prodej před závodem Škoda v Kvasinách, kde už si to lidé oblíbili. Máme tam stánek každý čtvrtek. Z řad veřejnosti už nás lidé znají, takže si od nás objednávají na narozeninové slavnosti. Mezi naše velmi oblíbené produkty patří i svatební koláčky, které jsou bezkonkurenční. Kdo je zná, tak ví. A vyrábíme i trvanlivé slané i sladké pečivo.

Rozjeli jste tedy spolupráci i se Škodou?
MŠ: Ano. Začali jsme skrze tyto prodejní akce ve čtvrtek. Navázali jsme s nimi bližší kontakt, kdy z řad odborů vzešel požadavek na vánoční cukroví, takže jsme měli i tuto spolupráci. Měli jsme tam jednu cateringovou akci. Ale zatím se spolupráce rozjíždí a vše je na počátku.
Iva Laštovicová (koordinátorka sociálních podniků vstoupí do rozhovoru): Spolupráce se Škodou trvá už několik let, ale v minulosti šlo hlavně o finanční podporu z jejich strany, několikrát jsme získali prostředky z jejich grantového programu. V poslední době se ale spolupráce více rozvíjí, Škoda nám například bezplatně zapůjčila vůz, který již skoro rok slouží úklidové firmě. Myslí na nás také při jejich různých akcích, kdy s námi spolupracují, ať už to byl catering při otevírání cyklostezky, nebo zajištění vánočního cukroví pro zaměstnance.

Zatím máte tedy hlavně jméno u zaměstnanců než u vedení?
MŠ: Rozumíme tomu, že jde o velký podnik, který má také hodně administrativy a je potřeba, aby si na nás zvykli. Obecně musíme říci, že jsou zatím zákazníci z této oblasti spokojení.

„Navázali jsme se Škodou bližší kontakt, kdy z řad odborů vzešel požadavek na vánoční cukroví, takže jsme měli i tuto spolupráci. Měli jsme tam jednu cateringovou akci. Ale zatím se spolupráce rozjíždí a vše je na počátku.”

Co speciálního najdeme ve vašich úklidových službách?
LR: Věnujeme se v podstatě všemu, co si představíte pod slovem úklid. Převážně fungujeme na Rychnovsku, kde uklízíme společné prostory bytových domů. Správci vždy volají nás na pomoc a také děláme úklidy domácností u seniorů, nebo velice zaneprázdněných lidí, kteří na to nemají tolik času. Od začátku, co fungujeme, obstaráváme také úklid úřadů, práci máme také na Obchodní akademii v Kostelci nad Orlicí, také na Náchodsku. Je tam perfektní provázanost. A také se specializujeme na mytí oken a musíme říct, že tím trávíme také hodně času. Čistíme koberce a čalounění. Jezdíme do domácností i velkých firem.

Kdo patří mezi vaše velké zákazníky?
LR: Mezi naše stálé zákazníky patří například Městský úřad v Kostelci nad Orlicí, Městský úřad v Náchodě, spousty bytových domů v Rychnově nad Kněžnou apod.

Hendikepovaní zaměstnanci, proto mají vždy doprovod zdravého člověka.
LR: Ano, samozřejmě. Mám pod sebou 24 lidí se zdravotním postižením a k tomu šest asistentek, které mají na starost nějakou skupinku zaměstnanců. Takříkajíc je vyšlu na nějakou zakázku delšího rázu, anebo na jednorázové akce. Například když někdo potřebuje velikonoční nebo vánoční úklid.

Autor: Bohuslav Stehno

Metodika Ergoprogress

„Inovativní návod, jak provozovat efektivní integrační sociální podnik segmentu osob se zdravotním postižením."