Rozhovor 19/11/2018

„Cheer Up” v překladu, hlavu vzhůru. Nápoj, který vznikl spojením spolupráce tří integračních sociálních podniků

Proseč - Spojením tří integračních sociálních podniků vznikl nový produkt. Podniky Ergotep, Maturus a Pro-Charitu spojily společně síly a výsledkem jsou bylinné sirupy Cheer Up. Sirupy jsou vyráběny v několika příchutích a nakoupíte je v síti prodejen TESCOMA. O spolupráci a průběhu realizace nám více prozradil Petr Herynek.

bylinný sirup Cheer Up, Pro-Charitu, Ergotep, Maturus, Tescoma.
I Cheer Up může udělat radost. Je k zakoupení na e-shopu i v síti prodejen Tescoma. | foto: ISP21

Kde a jak vznikla myšlenka spolupráce tří ISP na jednom produktu, tedy Cheer Up?

Myslím si, že myšlenka vznikla v Ergotepu. Máme ve firmě určitou filozofii a přístup, skrze které se snažíme dívat i do potřeb a možností partnerů, kteří se u nás jednak vzdělávají, nebo jsou s námi v různých projektech. Navíc problematika výroby bylinných sirupů, které jsou zpracovávány v Pro-Charitě, je na velmi dobré úrovni. Na druhou stranu se však domnívám, že jsou v Pro-Charitě určité obchodní mezery a nejsou úplně dobře zpracovány všechny obchodní kanály. Z tohoto nějakým způsobem vznikla myšlenka na spolupráci. Dalším následným krokem byl prodej sirupů v síti prodejen TESCOMA, jelikož do nabídky sortimentě zapadají. Pro-Charita oslovila svého partnera, který produktu dodal marketing a veškerou vizualizaci. Jedná se o sociální podnik Maturus, o. p. s. Osobně jsem u realizace jako takové nebyl. Předal jsem ji generálnímu řediteli Ing. Jiřímu Černému do organizační struktury Ergotep, která vše dotáhla do stávajícího stavu.

„Největší problém je vždy, když se o obchodu hodně dlouho mluví, přemýšlí a chybí právě akceschopnost.”

Jak hodnotíte spolupráci těchto tří ISP?

Velmi dobře, vše proběhlo velmi rychle. Největší problém je vždy, když se o obchodu hodně dlouho mluví, přemýšlí a chybí právě akceschopnost. Líbí se mi, že byl finální produkt poměrně rychle na světě a v dobré marketingové kvalitě. Myslím si, že má před sebou obchodní potenciál.

Jak dlouho, jakým způsobem probíhala komunikace a spolupráce, než vznikl Cheer Up?

Odhaduji, že nám vše trvalo zhruba čtyři až pět měsíců, než byl produkt dotažen do finální podoby, která je v současnosti.

Měly by si dle Vašeho názoru ISP zadávat vzájemně zakázky a spolupracovat?

To je věc, která patří k naší firemní kultuře. My se vždy rozhlížíme podle nějakých pravidel po partnerech v regionu, či v místě působení. V případě, že je dobrý řemeslník v Proseči, tak rádi využijeme právě jeho služeb. Pokud je dobrý partner v oblasti sociálních podniků nebo zaměstnavatelů OZP, se kterými spolupracujeme, tak prvně oslovujeme my. Myslím si však, že je to otázkou úrovně uvažování každé firmy. Pro nás to tedy není úplně nová věc. Historicky máme již mnoho projektů za sebou. Ergotep například v projektu Klasa VD organizoval prodej produktů družstev, členů svazu SČMVD. Není to pro nás tedy žádná novinka, jak jsem již zmiňoval.

Máte v hlavě nějakou další vizi? Myslím tím samotný produkt, spolupráci s jinými ISP?

Ergotep hodně spolupracuje. Ať už Ergotep, družstvo invalidů nebo Ergotep CSR Institut, o. p. s. jsou hodně postaveny na spolupráci s ostatními sociálními podniky nebo zaměstnavateli OZP. Konkrétní produkt v hlavě v tuto chvíli mám, ale řekněme, že z hlediska obchodního tajemství bych o tom v tuto chvíli nerad mluvil.

„Pokud chce stát pomoci obchodu u subjektů na chráněném trhu práce, stačí velmi jednoduchá věc. Nastavit proces kontroly v náhradním plnění.”

Měl by stát zadávat veřejné zakázky nejen běžným firmám, ale také ISP?

Myslím se, že to nejlepší, co by stát v tuto chvíli pro sociální podniky, zaměstnavatele OZP a chráněný trh práce mohl udělat je, kdyby byl schopen kontrolovat již realizované nástroje podpory těchto podniků. Zejména náhradní plnění a vůbec náhradní plnění jako takové. Pokud stát nezahájí nějakým způsobem kontroly, myslím si, že bude velmi rychle náhradní plnění zrušeno, neboť je prostorem pro šedé procesy ekonomiky. Těm potřebným to spíše škodí. Je spousta vychytralých podnikatelů z řad zaměstnavatelů OZP, kteří nějakým způsobem přebíjí a kupčí právě s náhradním plněním. Pokud chce stát pomoci obchodu u subjektů na chráněném trhu práce, stačí velmi jednoduchá věc. Nastavit proces kontroly v náhradním plnění.

Domnívám se, že další podpory a další zvýhodňování těchto subjektů v konkurenčním prostředí nejsou dobrou cestou. Tyto podniky by měly být z větší části konkurenceschopní, a právě náhradním plněním si tu plnou konkurenceschopnost vypracovat.

Spolupracujete s těmito podniky?

Ano, s Pro-Charitou spolupracujeme již delší dobu. Cítím, že je to podnik, který má podobnou filozofii jako Ergotep a předpokládám, že spolu budeme spolupracovat i nadále. Já osobně dodavatele marketingových služeb, tedy třetí sociální podnik do této spolupráce neznal.

Produkt je v tuto chvíli k sehnání na e-shopu TESCOMA. Plánujete rozšíření prodeje i na jiné e-shopy?

Nemyslím si, že na e-shopy. Budeme ho spíše chtít dostat do prodejního kanálu maloobchodních Prodejních center TESCOMA, kde má dle mého názoru velký potenciál.

Cheer Up v překladu, hlavu vzhůru. Má tento nápoj nějaké poselství, kromě toho, že je to skvělý sirup?

Určitě. Soudím, že ten, kdo marketing dělal, tak se zamýšlel, aby v názvu produktu nějakým způsobem spojil marketingová hesla nebo témata, která tento nápoj v sobě nese.

Doporučil byste takovou spolupráci i jiným ISP?

Nepochybně.

Autor: Jan Forbelský

Metodika Ergoprogress

„Inovativní návod, jak provozovat efektivní integrační sociální podnik segmentu osob se zdravotním postižením."