Rozhovor 29/11/2019

Vznik nového občerstvení s obsluhou hendikepovaných? To bude Bistro a kavárna s příběhem

Gabriela Štěpánková, ředitelka Portusu Praha se svěřila, jaké mají Dobroty s příběhem plány. Nejen nový Foodtruck, ale také vznik nového bistra. To zní lákavě, co říkáte?

Prodejna s výrobnou Dobrot s příběhem v Davli.
Prodejna s výrobnou Dobrot s příběhem v Davli.| foto: ISP21

Nedávno jste představili nový Foodtruck Dobroty s příběhem. Oč se jedná?

Moc jsme po tom toužili. Měli jsme pouze malé výdejní okénko a naše produkty jsme nemohli vyvážet. Chyběla nám pojízdná prodejna, kterou bychom mohli využívat. Z tohoto důvodu jsme se rozhodli pořídit Foodtruck. Během léta jsme objížděli různé festivaly a nabízeli naše produkty

„Díky našemu Foodtrucku můžeme zaměstnance učit prodejním dovednostem.“

Vnímáte v tomto ohledu nové možnosti?

Ano, a to především u našich zaměstnanců. Pro ty, kteří doposud pracovali ve výrobě, je to skvělá zkušenost. Díky našemu Foodtrucku je můžeme učit je prodejním dovednostem, mohou obsluhovat zákazníky. Tím se připravujeme na otevření našeho plánovaného bistra a zároveň testujeme sortiment. 

Jak a kde vznikla tato myšlenka?

Zpočátku jsme cítili potřebu nového automobilu. Vzhledem k nedostatku financí jsme se rozhodli vyzkoušet crowdfundingovou kampaň, konkrétně startovač. Původně jsme váhali, měli jsme představu vozidla s chladící částí, které je určeno pouze na rozvozy. S našimi zaměstnanci jsme řešili, co by se jim líbilo. Foodtruck nás všechny nadchnul, byla to společná myšlenka.

Kde mohou zájemci navštívit pojízdnou prodejnu?

Pravidelně jezdíme na lokální trhy, do Zbraslavi, Benešova, ale také po dalších trzích. Začínáme jezdit i přímo do Prahy. Nedávno jsme byli dokonce na večírku britské obchodní komory. V podstatě máme zhruba čtyři akce měsíčně.

„Máme mnoho specialit, které mohou zákazníci ochutnat, zejména sýrové speciality.“

Nabídka produktů Foodtrucku je totožná s nabídkou v prodejnách?

Zatím prodáváme pouze vlastní produkty. Ze zkušenosti víme, že se máme držet jednoduchého originálního sortimentu a zbytečně zákazníky nezahlcovat. Nicméně, zkoumali jsme i výrobky jiných podniků. Bohužel si sociální podniky potřebují samy vydělat a nemohou jít s marží nízko. A my musíme vždy pečlivě zvážit, kolik produktů se nám vejde na náš malý prodejní pult. Ale nejsme vyhraněni pouze na náš sortiment a v novém bistru bude určitě větší prostor pro nabídku i dalších produktů.

„V Davli budeme rozšiřovat výrobnu a zároveň s tím vznikne prostor pro nové bistro.“

Nově také začínáte s realizací projektu Bistro a kavárna s příběhem. Mohla byste nám prozradit více informací?

Je to tak. Z evropských dotací se nám podařilo získat finanční prostředky. V současnosti probíhá výběrové řízení na stavební firmu, která projekt vypracuje. V Davli budeme rozšiřovat výrobnu a zároveň s tím vznikne prostor pro nové bistro. V současnosti máme pouze výdejní okénko. Důvodem je nedostatek stávajících prostor. Všichni se na nové bistro moc těšíme.

Fotogalerie

Spokojený výraz zaměstnance. | foto: ISP21
Budeme připravovat utopence. | foto: ISP21
Zaměstnanci při nakládání surovin. | foto: ISP21
Důležitý je spokojený zákazník. | foto: ISP21
  • Spokojený výraz zaměstnance. | foto: ISP21
  • Budeme připravovat utopence. | foto: ISP21
  • Zaměstnanci při nakládání surovin. | foto: ISP21
  • Důležitý je spokojený zákazník. | foto: ISP21
  • Spokojený výraz zaměstnance. | foto: ISP21

  • Budeme připravovat utopence. | foto: ISP21

  • Zaměstnanci při nakládání surovin. | foto: ISP21

  • Důležitý je spokojený zákazník. | foto: ISP21

  • Spokojený výraz zaměstnance. | foto: ISP21
  • Budeme připravovat utopence. | foto: ISP21
  • Zaměstnanci při nakládání surovin. | foto: ISP21
  • Důležitý je spokojený zákazník. | foto: ISP21

Již jste zmínila, kde bude možnost nové bistro navštívit. Co k tomuto nápadu vedlo? Je to právě nouze o prostory?

Samozřejmě bojujeme s kapacitou, a to i ve výrobě. Důvodem nejsou pouze prostory samotné. Vzhledem k našemu výdejnímu okénku se lidé zastavují pouze pro výrobky, které si odváží. Proto připravujeme s výstavbou zároveň nový sortiment, který si budou moci zákazníci vychutnat přímo u nás. Věříme, že tato aktivita bude zajímavá, jak pro místní turisty, tak i pro řidiče.

Budou zákazníky obsluhovat také lidé s nějakým hendikepem?

Samozřejmě s tím počítáme. Minimálně padesát procent našich zaměstnanců má nějaký hendikep. Snažíme se, aby dostali pracovní příležitost a mohli se uplatnit. Zdravé zaměstnance máme pouze na vedoucích pozicích.

„V novém bistru vzniknou celkem tři pracovní místa určená pro lidi s hendikepem.“

Plánujete s tímto rozšíření vznik nových pracovních pozic?

Určitě. V novém bistru vzniknou celkem tři pracovní místa určená pro lidi s hendikepem. Plánujeme i další místa, ale to je zatím v teoretické rovině.

Kdy výhledově plánujete otevření bistra?

V současnosti jsme chtěli mít vše hotové, ale nastaly nějaké komplikace. V novém bistru už bychom tak seděli. Uvidíme, jak to všechno bude. Rádi bychom výstavbu, co nejdříve zahájili a v prosinci bistro otevřeli.

Bude se jednat o samostatný sociální podnik nebo vznik sociálně terapeutické dílny?

Neplánujeme vznik sociálně terapeutické dílny. Stále se jedná o sociální podnik. Naše služby pouze rozšíříme.

Otázka na závěr. Chystáte nějaké novinky spojené se slavnostním otevřením?

Novinkou by měl být především nový sortiment výrobků, které v současných prostorech nejsme schopni vyrábět. Konkrétní produkty neprozradím, to by nebylo překvapení. Zájemci se mají na co těšit.

Autor: Jan Forbelský

Metodika Ergoprogress

„Inovativní návod, jak provozovat efektivní integrační sociální podnik segmentu osob se zdravotním postižením."