Rozhovor 27/04/2022

Bez obalů s organizací Bezobalu

Nezisková organizace Bezobalu, z. ú. již několik let usiluje o lepší planetu bez obalů a plastů. Od roku 2012 vzniká nápad šířit myšlenku zero waste (životní styl zahrnující opakované využití, tudíž nulový odpad, pozn. redaktorky). O tři roky později otevírají první bezobalový obchod v České republice. Zatím disponují třemi bezobalovými prodejnami v Praze – Hradčanská, Radhošťská, Florenc. Všechny jsou samoobslužné.

Raeda - České produkty pro vozíčkáře.

Veronika Nováčková, ředitelka neziskové části Bezobalu
Veronika Nováčková, ředitelka neziskové části Bezobalu | foto: archiv Bezobalu z. ú.

1) Jak v takové prodejně nákup probíhá?

Není na tom nic složitého. Bezobalový nákup není nikdy nuda. Zákazník si přinese své nádoby, které běžně používá, a které mu vyhovují. Lidé si často spojují bezobalové obchody se sklenicemi, rozhodně není od věci použít cokoliv, co už máme doma včetně plastových dóz a lahví, uzavíratelných plastových nebo látkových pytlíků. Pokud zrovna nemá žádnou nádobu při ruce, v prodejnách můžeme nabídnout dezinfikované sklenice zadarmo nebo papírové pytlíky. Zákazníci u nás mohou nakoupit širokou škálu potravin i šetrné drogerie a kosmetiky. Většina produktů je prodávána na váhu bez obalů, některé jsou ve vratném skle. Prázdný obal stačí zvážit, naplnit a u pokladny zaplatit. Pro jednodušší plnění nádob jsou k dispozici trychtýře. A hlavně naši milí prodavači se vším rádi poradí.

2) Jaké jsou reakce lidí?

Podle našich průzkumů jsou nejčastější asociací nákupu v Bezobalu odpočinek, zpomalení a příjemná atmosféra. Rychlý svět zůstává alespoň na chvíli za dveřmi a zákazníci se mohou soustředit jen na vědomý nákup. Je pro nás opravdu důležité, aby se u nás cítili příjemně, a podle zpětné vazby lidí se nám to daří. Kromě dobrého pocitu z udržitelného nákupu si odnáší i dobrou náladu.

3) Trápí vás přebytky? Jak se s nimi vypořádáváte, popřípadě, jak jim předcházíte?

Žijeme to, co hlásáme, snažíme se tedy minimalizovat odpad i v každodenním provozu obchodů. Papírové pytle z dodávek zboží používáme jako balicí materiál například na pečivo, krabice a dřevěné bedýnky rozdáváme pro další využití. Potraviny po exspiraci interně odkupujeme, nebo zpracováváme při společných obědech tak, aby nikdy neskončily v koši. Spolupracujeme také s platformou Nesnězeno, kam pravidelně přidáváme produkty se slevou, abychom předešli zbytečnému plýtvání jídlem.

4) Do jaké míry, a jak ovlivnila současná světová situace celkové fungování Bezobalu?

Pandemie covidu s sebou přinesla významnou změnu spotřebitelského chování. Častý home-office a menší pohyb obyvatel prodejny citelně zasáhly. Snažíme se co nejrychleji adaptovat na novou situaci tak, aby prodejny mohly dál svým zákazníkům nabízet kvalitní potraviny, bioprodukty a ekodrogerii. Nezisková osvětová část se zaměřuje na budování a podporu zero waste komunity krok za krokem. Osvětlování důležitých informací z oblasti odpadového hospodaření je pro nás stejně důležité, jako inspirace v oblasti udržitelné spotřeby a předcházení vzniku odpadu.

5) Změnila se míra produkce odpadů v posledních dvou letech?

S nárůstem konzumního života, s příchodem covidové pandemie samozřejmě jejich počet neustále roste. V roce 2020 to bylo průměrně 506 kg na jednoho člověka za rok. Zastavení udržitelného růstu, přechod k cirkulární ekonomice ruku v ruce s předcházením vzniku odpadu, se zdá být dobrou cestou, jak změnit neustálý nárůst. V Bezobalu pořádají různé edukativní akce, workshopy, školení a konference. V minulých letech se jednalo například o největší osvětovou kampaň u nás „Co se mi stalo?“. Nesmíme zapomenout zmínit spolupráci s Přístavem 18600, kde se s pomocí edukace zaměstnanců karlínských firem snaží zamezit vzniku jednorázového odpadu. Tentýž rok vznikla Obalová kalkulačka a následně založili platformu, jejímž hlavním tématem je právě zero waste, Žij udržitelně.

6) Jaké plány máte na letošní rok?

Na letošní rok chystáme velkou novinku, a to novou značku pro osvětové aktivity Bezobalu. Nezisková část se zaměřuje na rozvoj a podporu zero waste komunity formou živých i on-line přednášek, webinářů, workshopů a diskusí. Ujít si nenecháme ani možnost zorganizovat dva swapy (výměna/darování věcí, pozn. redaktorky). Chystáme také nové webové stránky a kampaň, která má poukázat na množství nesmyslně či přímo klamavě navržených obalů, zahrnující i kategorii greenwashingu (praktika, která klame spotřebitele a přesvědčuje ho, že je něco ekologického, přitom není, pozn. redaktorky). Pro prodejny Bezobalu je zero waste neodmyslitelný základ, který chtějí dál nabízet široké veřejnosti. V rámci svého fungování se nicméně zaměřují také na ekologické zemědělství a šetrné hospodaření se zdroji. Plánují v rámci osvěty informovat o tom, jak důležité pro lidi i planetu je vybírat kvalitní produkty. Kromě problematiky odpadů chtějí komunikovat také témata kde, jak a s jakými následky pro půdu i společnost je naše jídlo pěstováno.

7) Kdybyste mohla vzkázat něco lidem, co by to bylo?

Za osvětovou část bych ráda vzkázala, že není důležité všechno naráz změnit. Víme, že cesty k udržitelnějšímu žití, jsou náročné životní změny, které se týkají každodenních rozhodnutí každého z nás. Proto jsme tu my, abychom byli podporou na cestě k novým návykům, ukazovali směr a prošlapávali pro vás cestu za udržitelnějším životem. Naše týmy z bezobalových prodejen vzkazují všem, kteří přemýšlí o nákupu bez zbytečných obalů, že vítání jsou u nás opravdu všichni, ať už si k nám skočíte pro poctivý koláč z rodinné pekárny, nebo vyrazíte pro velké zásoby do spíže. Jsme tu pro vás a vážíme si každého zákazníka, který se malými kroky rozhodl podílet na velkých změnách ve společnosti.

Autor: Tereza Ryšlavá

Metodika Ergoprogress

„Inovativní návod, jak provozovat efektivní integrační sociální podnik segmentu osob se zdravotním postižením."