Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Rozhovor 14/04/2021

Anavy není pouhý sociální podnik. Podívejte se na jeho příběh

Ivana Filipovičová je ženou, která stojí za zrodem sociálního podniku s názvem Anavy a mimo jiné matka tří dětí. Právě její děti byly důvodem ke vzniku velice zajímavého druhu podnikání a tím jsou látkové pleny a vše s tím související.

Tým Anavy
Tým Anavy | foto: archiv Anavy

Vše začalo v roce 2007, kdy paní Ivana porodila své první dítě a hledala společně s manželem ekologičtější a levnější náhradu za jednorázové pleny. Nejdříve si látkové pleny koupila, ale poté si řekla, že si zkusí nějaké ušít sama.

Úplně první ušitá plena vlastní rukou byla na světě. Jednalo se o kombinaci již zakoupených plenek. Následně se paní Ivana pustila do šití plenek přesně na míru pro svou dcerku, protože z předešlých logicky vyrostla. Po čase se její plenky zalíbily nejen kamarádkám, ale také široké internetové veřejnosti. V roce 2009 začala oficiálně existovat Anavy.

Co znamená Anavy?

„Je to jednoduše moje jméno pozpátku, jen vizuálně se mi více líbilo vyměnit měkké i za tvrdé. Tento název jsem již dříve používala pro svou chovatelskou stanici psů a později jako značku ručně šitých sběratelských medvídků, takže jsem po něm sáhla i ve chvíli, kdy jsem začala šít pleny“ říká Ivana Filipovičová.

 Později se nabízený sortiment rozšířil o zavinovačky, svrchní kalhotky nebo i dámské hygienické vložky. Značka tak nyní nabízí široké spektrum ekologicky šetrných alternativ k jednorázovým výrobkům a naplňuje tak environmentální princip sociálního podniku. Jméno Anavy se postupně rozrůstalo mezi lidi, tudíž paní Ivana nemohla šít a obstarávat obchod sama, proto k sobě přibrala z počátku tři pomocnice. Později se počet švadlen a administrativních pracovnic rozrostl ještě více, aby značka byla schopna uspokojit velkou poptávku z celé Evropy i států mimo ni. Zde se dostáváme k důvodu, proč se u Anavy jedná o sociální podnik.

50 % zaměstnanců, nebo spíše zaměstnankyň, jsou matky na rodičovské dovolené, matky samoživitelky nebo matky s malými dětmi. Bohužel, i toto je velice ohrožená skupina, protože většina zaměstnavatelů nechce zaměstnávat matky, co žijí samy nebo mají malé děti.

Jak se vám daří v době koronakrize?

„Tady jsme zúročili naši mnohaletou praxi se zaměstnáváním žen, které pečují o děti a to, že jsme zvyklí na flexibilitu. Zavedli jsme systém střídání zaměstnankyň na pracovišti, práci z domu a možnost vzít si dítě s online výukou na pracoviště s sebou. Vzhledem k dostatečnému množství prostoru a místa k sezení a práci to není problém. Na poptávku o naše zboží měla koronakrize pozitivní efekt – lidé si možná více uvědomili, že ne vždy je výhodné spoléhat se na zásoby jednorázových produktů, které je potřeba znovu a znovu nakupovat“, dodává paní Filipovičová.

Anavy se snaží kupovat látky pro své výrobky hlavně na českém trhu. Pokud zde ovšem není dostatečná kvalita materiálu nebo materiál není vůbec dostupný, pak se nebojí, poohlédnou do evropského trhu. V letech 2011, 2012 a 2013 se Anavy usadila na prvním místě v anketě plena roku a další úspěchy je následovaly.

Autor: Martin Alt

Metodika Ergoprogress

„Inovativní návod, jak provozovat efektivní integrační sociální podnik segmentu osob se zdravotním postižením."